Interdyscyplinarne i międzynarodowe kształcenie w ramach projektu TEDI

Zrealizowano pierwsze z czterech szkoleń w ramach projektu “TEDI: Teamwork-based education and digitalization as an approach for the interdisciplinary engineering training”. Działania te wzmocniły budowanie relacji międzynarodowych między pracownikami i studentami uczelni partnerskich.
W ramach szkolenia pt. „Interdisciplinary Training on Inspection, Research Data Collection and Analysis” zapoznano się z istotnymi zagadnieniami zespołów z trzech krajów współpracujących w zakresie inżynierii powierzchni, współrzędnościowej techniki pomiarowej, pomiarów drgań uszkodzeń obiektów inżynierskich, analizy danych i planowania eksperymentów oraz wykorzystania wybranych narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji w obszarze prezentacji i analizy danych.
Etapy szkolenia
Szkolenie odbyło się w dwóch etapach. Pierwszy był realizowany zdalnie na platformie Microsoft Teams od 5 do 9 maja br. Poruszono następujące zdaganienia: inspection techniques and theoretical basics of test stands (techniki pomiarowe i teoretyczne podstawy stanowisk badawczych), research data collection and analysis (pozyskiwanie danych badawczych oraz ich analiza), research data and techniques in on-machine metrology & research methods and evaluation of mutually interacting systems (based on vibrodiagnostics examples of mechanical and civil engineering structures) (dane badawcze i techniki pomiarów współrzędnościowych oraz metody badawcze i ocena wzajemnie oddziałujących układów inżynierskich), preparation for the stationary training (przygotowanie zespołu do realizacji części stacjonarnej szkolenia).
Drugi etap szkolenia zrealizowano w laboratoriach Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza. W szkoleniu wzięli udział studenci i pracownicy Politechniki Rzeszowskiej (Polska), Uniwersytetu Technicznego w Kownie (Litwa) oraz Uniwersytetu w Oviedo (Hiszpania) zaangażowani w prace w następujących obszarach wiedzy: inżynieria mechaniczna i wytwarzania, inżynieria lądowa, inżynieria materiałowa. W programie znalazły się: Exercise 1 – application of surface metrology in measurements of mechanical and civil objects (zastosowanie metrologii powierzchni dla potrzeb pomiarów części mechanicznych i obiektów inżynierii lądowej), Exercise 2 – application of coordinate measuring techniques in measurements of mechanical and civil objects (zastosowanie pomiarów współrzędnościowych dla potrzeb pomiarów wyrobów stosowanych w inżynierii mechanicznej i lądowej), Exercise 3 – application of selected measuring techniques for the aims of data collection. Measurement of modal parameters of civil structure using acceleration sensors and a laser vibrometer (zastosowanie czujników przyspieszenia i wibrometrów laserowych w badaniach obiektów inżynierskich), Exercise 4 – application of statistical software in data analysis (zastosowanie oprogramowania (w tym modeli językowych generatywnej sztucznej inteligencji) w analizie danych i statystyce), Summary, interactive tests for developed exercises, feedback collection (podsumowanie, testy, zbieranie opinii i sugestii od studentów i pracowników).
Jednostki zaangażowane w realizację zadań
W realizację zadań związanych ze szkoleniem zaangażowano łącznie cztery katedry z naszej uczelni: na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa – Katedrę Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji, Katedrę Technik Wytwarzania i Automatyzacji i Katedrę Przeróbki Plastycznej, na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury – Katedrę Mechaniki Konstrukcji, oraz po jednej jednostce z partnerskich uczelni zagranicznych. Realizację zadań wspierają także jednostki administracji uczelni partnerskich i Politechniki Rzeszowskiej, w tym m.in.: Biuro Projektów Międzynarodowych w ramach Centrum Transferu Technologii, Dział Współpracy Międzynarodowej, Dział Spraw Osobowych, Dział Płac i Stypendiów, Dział Finansów i Kosztów, Biuro Promocji, Biuro Prasowe, dziekanaty wydziałów, Centrum Organizacji Kształcenia z Centrum Doskonałości Dydaktycznej, radcy prawni, zespół pracowników inżynieryjno-technicznych projektu z Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa, Wydziału Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury i Wydziału Zarządzania oraz Centrum Języków Obcych.
Szkolenie umożliwiło budowanie relacji międzynarodowych między pracownikami i studentami uczelni partnerskich. Uczestnicy szkolenia otrzymali certyfikaty potwierdzające zaangażowanie w prace nad realizacją projektu. Goście z uczelni partnerskich zostali także zapoznani z wydarzeniami i działaniami społeczności Politechniki Rzeszowskiej o charakterze kulturalnym i naukowym, współpracą międzynarodową, rezultatami zakończonych projektów realizowanych w ramach programu Erasmus+ DIG-MAN i EDURES, architekturą i historią regionu na przykładzie Muzeum Zamku w Łańcucie.
Podziękowania
Zespół TEDI dziękuje wszystkim zaangażowanym w przygotowanie i realizację szkolenia, którzy pracują z nami na co dzień oraz wszystkim, którzy wspierają nas i będą wspierać podczas nowych wyzwań. Dziękujemy przede wszystkim zaangażowanym studentom, od których otrzymaliśmy też bardzo pozytywny feedback.
O projekcie
Projekt TEDI realizowany jest od września 2024 r. do końca sierpnia 2027 r. przez uczelnie partnerskie z Polski, Hiszpanii i Litwy. Jego celem jest zintensyfikowanie organizacji krótkich form kształcenia w postaci interdyscyplinarnych szkoleń realizowanych w zespołach międzynarodowych oraz wypracowanie modelu ich realizacji w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych. Projekt wspiera pracę zespołową, interdyscyplinarność, wymianę międzynarodową oraz poznawanie i efektywne korzystanie z infrastruktury uczelni w obszarze Unii Europejskiej.
Kolejne szkolenie realizowane będzie na początku 2026 r. wyłącznie zdalnie i będzie dotyczyło interdyscyplinarnego korzystania z narzędzi CAx.